tiistai 18. helmikuuta 2014

Koodaustunti ja Code.org

Tämä blogi on viettänyt hiljaiseloa joulukuusta saakka. Olemme käyneet oppilaitteni kanssa läpi Open Office-ohjelmistoa, FB-turvallisuutta ja tehneet tekstinkäsittelyharjoituksia. Pakollista pullaa, mutta nyt pääsemme taas tekemään jotain toivottua. Eli jatkamaan ohjelmointia. Tämä blogaus käsittelee Koodaustuntia ja sen valvomista. Kirjoitin tämän melkein kokonaan jo viime vuoden puolella, mutta unohdin viimeistellä ja lähettää tämän. Tässä tämä nyt vihdoin on.

Koodaustunti järjestettiin joulukuussa ja kävin sen läpi kaikkien oppilaideni kanssa. Ongelmien ratkominen on kuulemma paljon hauskempaa kuin matematiikka tai fysiikka, mutta vika voi olla myös minun pitämissäni matfys-tunneissa. Koodaustunti kulki ulkomailla nimellä "Hour of Code" ja sen kotisivuna on Code.org.

Scratchiä käyttäneille ensimmäiset tunnit ovat erittäin helppoja ja kivoja tehdä. Ensimmäisten tehtävien ideana on liikuttaa Angry Bird-hahmo possun luo käyttäen "liiku eteenpäin-" ja "käänny" käskyjä.



Kun tehtävä on suoritettu, näkyviin tulee onnittelulaatikko. Laatikossa on teksti "Näytä koodi", jota klikkaamalla saa näkyviin palikoista rakennetun JavaScript-koodin. Tämä kohta muuttuu mielenkiintoisemmaksi, kun tehtäviä edetään pidemmälle.


Ensimmäiset 20 tehtävää saa tehtyä noin yhdessä tunnissa, ellei jää pahasti jumiin johonkin tehtävään. Tehtävä numero 9 on osoittautunut niin hankalaksi, että se saattaa lannistaa vähemmän motivoituneet. Sen ohitettuaan oppilaat pääsevät ihan mukavasti vauhtiin. Tunneilla kannattaa noudattaa Hour of Code-sivulla ehdotettua tapaa, eli kohdatessaan ylitsepääsemättömän ongelman, hän kysyy apua ensin kolmelta muulta oppilaalta ja vasta sitten opettajalta. Tällöin opettaja saa keskittyä "Wilmaviesteihin" ja kaikkeen muuhun tärkeään. ;) Näiden 20 tehtävän jälkeen voi jatkaa vielä eteenpäinkin kirjautumalla sisään täällä.

Oppilaille ja opettajille on erilliset rekisteröitymislinkit sivun yläreunassa


Palveluun voi rekisteröityä myös Google-, FB-, Twitter- ja Hotmail-tileillä.

Opettaja voi tehdä täällä itselleen profiilin, josta pääsee rakentamaan luokille omat ryhmät. Jokainen ryhmä saa oman kuusikirjaimisen koodin, jonka syöttävät "Opettaja"-kohtaan kirjauduttuaan sisään. Tämän jälkeen opettaja voi etänä seurata oppilaiden kehitystä ja etenemistä. Väärät vastaukset ja yrityskerratkin näkyvät, joten näitä voi surutta antaa kotitehtäväksi. "En osannut"-tekosyy ei ihan riitä, opettaja voi katsoa mitä on tehty ja mikä meni pieleen. Yleisesti ottaen nämä ovat olleet oppilaiden mielestä mukavia tehdä, eikä varsinaista vahtimista ole tarvinnut tehdä.
Jokaiselle opetusryhmälle voi tehdä oman ryhmän, johon oppilaat kirjautuvat käyttäen ryhmän omaa koodia. Kuvassa koodit sotkettu.

Opettaja pääsee seuraamaan jokaisen oppilaan kehitystä ja etenemistä. Ongelmakohdat erottuvat heti.

Tämä sivusto toimii hienosti alustuksena Scratchille tai vaikka tapana antaa läksyä ATK-tunneilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti