Koodaustunti järjestettiin joulukuussa ja kävin sen läpi kaikkien oppilaideni kanssa. Ongelmien ratkominen on kuulemma paljon hauskempaa kuin matematiikka tai fysiikka, mutta vika voi olla myös minun pitämissäni matfys-tunneissa. Koodaustunti kulki ulkomailla nimellä "Hour of Code" ja sen kotisivuna on Code.org.
Scratchiä käyttäneille ensimmäiset tunnit ovat erittäin helppoja ja kivoja tehdä. Ensimmäisten tehtävien ideana on liikuttaa Angry Bird-hahmo possun luo käyttäen "liiku eteenpäin-" ja "käänny" käskyjä.
Kun tehtävä on suoritettu, näkyviin tulee onnittelulaatikko. Laatikossa on teksti "Näytä koodi", jota klikkaamalla saa näkyviin palikoista rakennetun JavaScript-koodin. Tämä kohta muuttuu mielenkiintoisemmaksi, kun tehtäviä edetään pidemmälle.
Ensimmäiset 20 tehtävää saa tehtyä noin yhdessä tunnissa, ellei jää pahasti jumiin johonkin tehtävään. Tehtävä numero 9 on osoittautunut niin hankalaksi, että se saattaa lannistaa vähemmän motivoituneet. Sen ohitettuaan oppilaat pääsevät ihan mukavasti vauhtiin. Tunneilla kannattaa noudattaa Hour of Code-sivulla ehdotettua tapaa, eli kohdatessaan ylitsepääsemättömän ongelman, hän kysyy apua ensin kolmelta muulta oppilaalta ja vasta sitten opettajalta. Tällöin opettaja saa keskittyä "Wilmaviesteihin" ja kaikkeen muuhun tärkeään. ;) Näiden 20 tehtävän jälkeen voi jatkaa vielä eteenpäinkin kirjautumalla sisään täällä.
Oppilaille ja opettajille on erilliset rekisteröitymislinkit sivun yläreunassa |
Palveluun voi rekisteröityä myös Google-, FB-, Twitter- ja Hotmail-tileillä. |
Jokaiselle opetusryhmälle voi tehdä oman ryhmän, johon oppilaat kirjautuvat käyttäen ryhmän omaa koodia. Kuvassa koodit sotkettu. |
Opettaja pääsee seuraamaan jokaisen oppilaan kehitystä ja etenemistä. Ongelmakohdat erottuvat heti. |
Tämä sivusto toimii hienosti alustuksena Scratchille tai vaikka tapana antaa läksyä ATK-tunneilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti