Scratchia voi käyttää selaimella tai sen voi ladata omalle koneelleen ohjelman
kotisivulta.
Ohjelman lataaminen kestää pari minuuttia eikä siihen tarvita sen kummempia kommervenkkejä. Ohjelman käynnistyessä näkyviin tulee aloitusnäyttö.
|
Scratchin aloitusruutu |
|
Erilaiset kategoriat, joista löytyvät ohjelmointiin tarvittavat "palikat". |
|
Aloitushahmo on kissa, joka on sijoitettu keskelle ruutua (X:0 ja Y:0) ja suunta on oikealle (90°). Välilehdistä pääsee vaihtamaan kissan asentoa (asusteet) ja ääniä. Skriptit-välilehdelle ketjutetaan käskyjä ja siellä varsinainen ohjelmointi suoritetaan. |
|
Tästä pääsee vaikuttamaan taustakuvaan ja näytössä esiintyviin hahmoihin. |
|
Vihreällä lipulla saadaan ohjelma käyntiin, ylempänä olevista vaihtoehdoista saadaan kolme erilaista työalustaa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti