perjantai 25. lokakuuta 2013

Perusasioita Scratchista

Scratchia voi käyttää selaimella tai sen voi ladata omalle koneelleen ohjelman kotisivulta.

Ohjelman lataaminen kestää pari minuuttia eikä siihen tarvita sen kummempia kommervenkkejä. Ohjelman käynnistyessä näkyviin tulee aloitusnäyttö.


Scratchin aloitusruutu

Erilaiset kategoriat, joista löytyvät ohjelmointiin tarvittavat "palikat".

Aloitushahmo on kissa, joka on sijoitettu keskelle ruutua (X:0 ja Y:0) ja suunta on oikealle (90°). Välilehdistä pääsee vaihtamaan kissan asentoa (asusteet) ja ääniä. Skriptit-välilehdelle ketjutetaan käskyjä ja siellä varsinainen ohjelmointi suoritetaan.

Tästä pääsee vaikuttamaan taustakuvaan ja näytössä esiintyviin hahmoihin.

Vihreällä lipulla saadaan ohjelma käyntiin, ylempänä olevista vaihtoehdoista saadaan kolme erilaista työalustaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti