torstai 31. lokakuuta 2013

Toinen tunti, akvaario

Toisella tunnilla oppilaat tiesivät mihin ovat ryhtymässä. Annoin tehtäväksi akvaarion, eli tarkoituksena on muokata esiintymislava akvaarioksi ja laittaa siihen uiskentelemaan kalahahmoja. Harjoitus on hyvin pitkälti sama kuin ensimmäiselläkin tunnilla, mutta nyt oppilaat pääsevät muokkaamaan hahmoja ja tekemään useampaa liikettä hahmoille.

Scratchissa on vedenalainen maisema, mutta taustaan voi käyttää myös mitä tahansa kuvahaussa löydettyä akvaarion kuvaa tai tietokoneen kameralla otettua kuvaa. Tässä esimerkissä käytän Scratchin omaa kuvaa.

Taustan muokkaukseen pääsee klikkaamalla "Esiintymislava"
Taustan voi piirtää itse, tuoda tiedostosta tai ottaa kameralla


























Käytän tässä esimerkissä Scratchin omaa "Underwater"-kuvaa














 Kissa ei kuulu akvaarioon vaan sinne pitäisi saada erilaisia vedeneläviä. Hahmon voi piirtää itse, ladata valmiita kuvia Scatchin kirjastosta tai jonkin hakupalvelun kuvahausta. Tässä esimerkissä lataan ensin Scratchin oman mustekalan.

Keskimmäisestä nappulasta saa valittua uuden hahmon valmiiden hahmojen kirjastosta
Lataan mustekalan ja lisään sille Asusteet-kohdasta toisen asusteen.

Pienennän hahmoa, jotta se mahtuu paremmin akvaarioon.


Itse skripti on hyvin samanlainen kuin ensimmäisen tunnin kissaesimerkki. Mustekala liikkuu 10 askelta, vaihtaa asustetta, odottaa 0,2 sekuntia ja toistaa saman uudelleen. Reunan lähellä se vaihtaa suuntaa. 

Liikkumista voi jalostaa suunnanvaihdoksilla. Nyt vihreää lippua klikattaessa mustekala kääntyy 5 astetta myötäpäivään, liikkuu 10 askelta, vaihtaa asustetta, odottaa, kääntyy 5 astetta vastapäivään, liikkuu 10 askelta, vaihtaa asustetta, odottaa ja vaihtaa suuntaa koskettaessaan reunaa.



 Akvaarioon tehdään lisää olentoja, itsepiirrettyjä ja ladattuja. Piirsin malliksi todella huonon, koska visuaalisuudella ei ole juurikaan merkitystä tämän kanssa.

Piirsin kalan

Uuden kalahahmon asuteissa kopioin ensimmäisen kalan ja klikkasin "Muokkaa"-nappulaa.

Nyt kalahahmon toisella asusteella pyrstö ja evä ovat hivenen eri asennoissa.
Skriptejä voi kopioida klikkaamalla hiiiren oikeaa nappia tai painamalla leimasin-nappia esiintymislavan päältä.

Siirsin skriptin kalahahmolle ja nyt se liikkuu samalla tavalla mustekalan kanssa. Aloituskohtaa ja aloitussuuntaa vaihtamalla akvaarion saa vähän elävämmän näköiseksi.
Lisäsin akvaarioon vielä ravun, joka liikkuu vain oikea-vasen suunnassa. Otin siis "Käänny"-komennot siitä pois.

Oppilaat lisäsivät akvaarioon aukeavia aarrearkkuja, sukeltajia, ja itsetekemiään kaloja. En rajoittanut tekemistä millään tavalla, joten asiattomuuksiakin ilmestyi jonkin verran. Koska asiattomuudet liikkuivat skripteillä ja olivat omalla tavallaan oivaltavia, en puuttunut niihinkään. Leikkikööt, jos oppivat samalla.

Esimerkkiakvaariotani voi käydä katsomassa täällä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti